Recenzie: Sanctus

Autor: Simon Toyne
Titlul original: Sanctus
Titlu tradus: Sanctus
Anul apariţiei: 2011
Număr de pagini: 496 (pe Kindle)
Editura: ALL

De „Sanctus” am auzit prima dată anul acesta, prin noiembrie, cu puţin timp înainte de vizita autorului, Simon Toyne, în România. Mi-ar fi plăcut să merg la întâlnirea organizată de Editura ALL cu autorul, dar dat fiind timpul scurt şi faptul că nu citisem la vremea respectivă niciuna dintre cărţile sale, nu îmi vedeam rostul prin peisaj. Prin bunătatea Editurii ALL am reuşit să intrat în posesia ambelor cărţi (Sanctus şi Cheia), şi vreau să spun că mi-a plăcut nespus de mult cadoul lor.

Ruina, Turcia. Sub ochii întregii lumi, un călugăr în robă verde se aruncă de pe Citadelă, cea mai veche şi misterioasă aşezare a omenirii. Moartea sa declanșează un lanţ de evenimente imposibil de oprit, în care sunt implicaţi personaje aparent fără nicio legătură între ele: un detectiv turc, o jurnalistă americană, un sculptor misterios. Soarta omenirii se află în mâinile lor!

Trebuie să recunosc că pentru un autor debutant, Toyne scrie destul de bine. Povestea unei Citadele inaccesibile în care este ascuns cel mai mare secret al umanităţii pare o relatare cu care ne-am obişnuit de ceva timp, însă partea banală se termină aici. Pe această temă generală e cusută o poveste complexă despre secrete, familie, şi datorie. Un alt aspect care mi-a plăcut a fost balansul dintre descriere şi dialoguri între personaje. De multe ori autorii începători au prostul şi enervantul obicei de a-şi pierde cititorul prin pasaje fără sfârșit în care descriu sau dialoguri în care te pierzi. Toyne a reuşit să evite acest aspect, crescând încă o dată în ochii mei de cititoare  feroce.

Volumul „Sanctus” face parte din colecţia Strada Ficţiunii şi se poate cumpăra de pe site-ul editurii ALL.