Recenzie: Cartea Mironei

Autor: Cella Serghi
Titlu: Cartea Mironei
Anul apariției: 1965
Numr de pagini: 415

„Cartea Mironei” pare povestea tipică a fetei din provincie care vrea să devină autoare, să scape de sub influenţa familiei sufocante, şi să se descopere pe sine. Dar, ca în orice poveste, există personaje care încearcă să îşi impună voinţa şi să o îndrume pe drumul cel bun: tatăl o îndrumă spre Facultatea de Drept în speranţa că îi va lăsa cabinetul de avocatură, iar străbunica Catrina vrea să o mărite… să-şi găsească şi fata rostul!

În spatele acestei poveşti se află o altă poveste, cea a Mironei, pe care numai ea o cunoaşte şi o transmite prin intermediul romanului pe care îl scrie. La 19 ani se îndrăgosteşte de un bărbat însurat, cu 20 de ani mai în vârstă decât ea, Ştefan. Despre pasiunea pentru Ştefan va scrie de câte ori are posibilitatea, întrebându-se mereu cum ar fi dacă el şi-ar lăsa soţia şi ar alege să trăiască cu Mirona. O altă obsesie a Mironei o reprezintă misterioasa bunică Fana, care a făcut familia de ruşine cu ani în urmă, când a fugit cu un grec în ziua nunţii fiicei celei mari.

Am început să citesc acest roman pe la sfârşitul lui noiembrie, începutul lui decembrie, crezând că îl voi termina într-o săptămână, maxim două, dar n-a fost să fie. Cartea e presărată cu numeroase descrieri, frumoase de altfel, însă poveştile personajelor sunt complicate, iar povestea este spusă pe de o parte prin intermediul trăirilor Mironei, iar pe de altă parte prin intermediul jurnalelor ei, pe care vrea să le transforme în roman. Cele mai fascinante persoanje ale romanului sunt străbunica Catrina Caţian şi bunica Fana, ele reprezentând şi motivul pentru care am citit până la capăt cartea. Catrina Caţian este acel gen de femeie care îţi inspiră teamă şi autoritate, ea este stăpâna casei, ştie tot ce se întâmplă în casă şi nu permite nimănui să-i iasă din vorbă. Pe de altă parte se află Fana, care apare în poveste doar prin poveştile spuse de familia Caţian, o bunică ce a îndrăznit să o sfideze pe Catrina şi să îşi caute fericirea înafara casei. Această caracteristică rebelă a fost transmisă la rândul ei Mironei, care la fel ca Fana, va face lucruri de necugetat şi va îndrăzni să se aventureze într-o lume necunoscută şi fascinantă.